Gąsienice na koła

Gąsienice na koła – maksymalna trakcja, mniejsze ugniatanie gleby, dłuższy sezon pracy

Gąsienice na koła (tzw. tracks na koła, gąsienice leśne do opon) to segmentowe pasy montowane bezpośrednio na koła maszyn – zwiększają przyczepność, stabilizują pojazd i chronią podłoże w najtrudniejszych warunkach: błoto, śnieg, strome stoki, kamieniste dukty. Stosuje się je w leśnictwie (forwardery, harvestery, przyczepy leśne), rolnictwie (ciągniki na torfowiskach i łąkach) oraz w pracach komunalnych zimą. Dzięki większej powierzchni styku z gruntem gąsienice ograniczają poślizg kół, poprawiają nośność zestawu i pozwalają pracować tam, gdzie opona sama „grzebnie”. To inwestycja, która wydłuża sezon roboczy i redukuje liczbę nieudanych podjazdów.

Główną zaletą gąsienic na koła jest znaczący wzrost trakcji bez konieczności zmiany ogumienia. Segmenty stalowe tworzą „pas” opasający koło, a poprzeczne listwy (gripy) wgryzają się w podłoże. Dzięki temu maszyna stabilnie rusza z miejsca, pewniej hamuje i utrzymuje kierunek jazdy przy podciąganiu kłód lub pełnym ładunku. Jednocześnie rozłożenie nacisku na większą powierzchnię zmniejsza ugniatanie gleby, co ma znaczenie na terenach podmokłych i przy pracach pielęgnacyjnych. Gąsienice działają także jak pancerz ochronny dla opony – separują bieżnik od kamieni, ostrych krawędzi i korzeni, co ogranicza przebicia i przestoje.

Konstrukcyjnie to system stalowych paneli połączonych łańcuchami/łącznikami i napinaczami. Profile segmentów różnią się agresywnością: od wzorów „soft terrain” (szersze panele, priorytet ochrony gleby i pływania po błocie) przez „all terrain” (zbalansowana trakcja i nośność) po „traction/ice” (wysokie, ostre listwy, możliwość montażu kolców do lodu). Dostępne są różne szerokości paneli, promienie wyokrągleń i wysokości żeber – dobiera się je do typu opony, masy maszyny i typowych warunków. Stal wysokowytrzymała z powłoką antykorozyjną zapewnia odporność na ścieranie i uderzenia, a wymienne łączniki ułatwiają serwis w terenie.